Az adatvédelmi incidensek esetén szabályozza az eljárásrendet, szavatolja a személyes adatok elfolyásának megakadályozását, megszüntetését, felderítését.
A szabályozás célja, hogy:
a személyes adatok gyűjtése csak meghatározott, egyértelmű és jogszerű célból történjen,
az adatkezelés jogszerűen és tisztességesen, valamint az érintett számára átlátható módon történjen,
az adatkezelés olyan módon való kialakítása, hogy minimális mértékben kerüljön sor személyes adatok kezelésére,
a személyes adatok tárolása pontos legyen,
a kezelt adatok tárolását, hogy az érintettek azonosítását csak a személyes adatok kezelési céljainak eléréséhez szükséges ideig tegye lehetővé,
biztosítsa a személyes adatok biztonságát,
segít kialakítani és működtetni az adatrögzítési értesítési rendszert, amelyben rögzítésre kerül az összes ismert adatkezelési sérelem.
A szabályzat biztosítja, hogy a kezelt személyes adatok kizárólag az adatkezelő és az érintett között létrejött szerződés/elfogadott adatkezelési tájékoztató alapján lesz kezelve.
2. Definíciók:
Adatállomány: Az egy nyilvántartásban kezelt adatok összessége.
A United-Consult K2 Kft. azonosította az összes személyes adatot és osztályozta, amit a szervezet összegyűjt, feldolgoz és tárol. Azonosította az adatkezelési formákat, az egyes adatkezelési formákon belül számba vette, hogy milyen személyes adatok rögzítődnek, milyen eszközökön és adatbázisokban tárolódnak, mennyi ideig, kik férnek hozzá ezekhez az adatokhoz, kiknek kerül esetlegesen továbbításra további feldolgozás céljából. Az azonosítást és az osztályozást követően feltérképezte az adatgyűjtési éshasználati folyamatokat. Meghatározta és azonosította, hogy kik azok a partnerek (harmadik felek) akik a személyes adatokat feldolgozzák a szervezete nevében. Az adatok láthatósága és ellenőrzése kulcsfontosságú kérdés.
A United Consult Kft. adatvagyonleltára: ASZ_AV_ADATVAGYONLELTAR.XLSX
Az adatvagyonleltár tartalma:
Topic: Milyen üzleti területhez tartozik
Adatkör (üzleti folyamat / feldolgozás): Üzketi folyamat
Rendszer/Rendszer modulja/Dokumentum: Hol tárolódik
Formátum (Nyomtatott, PDF, Adatbázis, Email): Milyen formátumban érhető el az adat
Ki fér hozzá
Érintett személyek: Kinek a személyes adatai tárolódnak (Jelölt, Dolgozó, Beszállító, ..)
adat típus*: Személyes/céges adat
Kinyerhető információk: Pontosan milyen személyes adatok tárolódnak, mellyel egyedileg beazonosítható a személy
Maximális tárolás ideje
Milyen módon lesz egyedileg beazonosítható a természetes személy: Milyen kombinációval azonosítható egyedileg a személy.
Milyen védelem van rajta: Az adattárolás módján milyen védelem van.
Jogalap van-e a tárolásról: Mely jogalap alapján tároljuk az adatot.
Jóváhagyás van-e róla a természetes személy részéről
Hozzáférés célja: Milyen okból tároljuk az adatot.
Kockázatok ismertetése: Milyen módon férhet hozzá illetéktelen személy az adatokhoz
Archíválva van?
Logolva van?
Hogyan Csökkenthető a természetes személy azonosításának esélye?: Egyedi azonosítás csökkentéase
Rendszer felelőse: A tároló rendszer kihez tartozik
Adatkezelő (Adatgazda): Az adat kihez tartozik
Adatfeldolgozó: Lásd definíciók..
Megjegyzés
4. Személyes adatok felhasználása
A United-Consult K2 Kft. az alábbi tevékenységei mentén gyűjt személyes adatokat:
HR
Dolgozói HR tevékenység
Dolgozói bérszámfejtési tevékenység
Lehetséges új munkavállalók keresése
Dolgozók kiajánlása projektekre
Együttműködés
Együttműködés beszálítókkal, beszállítói adatok tárolása
Marketing
Együttműködő partnerek felkutatása, kapcsolattartók keresése
A United-Consult K2 Kft. az alábbi természetes személyekkel kapcsolatban gyűjt személyes adatokat:
Dolgozó
Alvállalkozó
Jelölt
Céges kapcsolattartó
A összegyűjtött személyes adatok tárolási formái:
Papír alapú: Zárt szekrényben
Elektronikusan: Webszerveren vagy fájlszerveren vagy Email fiókban
A tárolt adatok megőrzési ideje:
Dolgozók esetén jogszabályban rögzített
Alvállalkozók esetén jogszabályban rögzített
Jelölt esetén az adatkezelés céljának megszűnésével lejár
Céges kapcsolattartó esetén az adatkezelés céljának megszűnésével lejár
5. Adatkezelés körülményei
United Consult K2 Kft., mint adatkezelő az adatokat biztonságosan és szabályosan kezeli. Az adatokhoz kizárólag az adatgazda és az adatfeldolgozók férhetnek hozzá, továbbá kötelezi magát, hogy gondoskodik a személyes adatok biztonságáról, megteszi továbbá azokat a technikai és szervezési intézkedéseket és kialakítja azokat az eljárási szabályokat, amelyek biztosítják, hogy a felvett, tárolt, illetve kezelt személyes adatok védettek legyenek, illetőleg megakadályozza azok megsemmisülését, jogosulatlan felhasználását és jogosulatlan megváltoztatását.
Az adatkezelés körülményeiről bővebben az adatvagyon leltár tartalmaz információkat.
6. Hozzáférési jog
United Consult K2 Kft., mint adatkezelő az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát ingyenesen az érintett rendelkezésére bocsátja, ha ezt a személyes adatok tulajdonosa személyesen vagy írásban kéri. Ha az érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet és a egyértelműen azonosítható a személyes adat tulajdonosaként (A United-Consult K2 Kft. által rendelkezésre álló adatok alapján), az információkat széles körben használt elektronikus formátumban bocsátja rendelkezésére. A személyes adat tárolásáról a természetes adat tulajdonosa minden esetben értesítést kap, így biztosítható, hogy a tárolással kapcsolatban információval rendelkezik.
7. Helyesbítéshez való jog
United Consult K2 Kft., mint adatkezelő befogad kérelmeket a személyes adatok megváltoztatásával kapcsolatban a személyes adatok tulajdonosaitól. A megváltoztatásra vonatkozó kérést azonnal rögzíti a megfelelő helyen (lásd adatkatalógus) sikeres beazonosítás után. A beazonosítás sikertelenségéről vagy a siekeres módosításról üzenetet küld a tulajdonosnak a tulajdonos által választott csatornán keresztül.
8. Törléshez való jog
A személyes adat tulajdonosa jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, ha
a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték
az érintett visszavonja az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az adatkezelésnek nincs más jogalapja
az érintett tiltakozik az adatainak kezelése ellen, és nincs elsőbbséget élvező jogszerű ok az adatkezelésre
a személyes adatokat jogellenesen kezelte volna a United-Consult K2 Kft.
Kötelezi magát arra is, hogy minden olyan harmadik felet, akiknek a személyes adatokat bizonyos esetekben továbbítja vagy átadja, ugyancsak felszólítja ez irányú kötelezettségeinek teljesítésére.
9. Továbbadáshoz való jog
Az adatkezelő United-Consult csak abban a speciális esetben adhatja tovább a személyes adatokat más természetes vagy jogi személy számára, ha erről a személyes adat tulajdonosától egyértelmű beleegyező nyilatkozattal rendelkezik, melyben meghatározott:
a személyes adat típusa
a személyes adatot átvevő másik természetes vagy jogi személy adata
az adat tárolhatóságának ideje a másik személy számára
az adat felhasználásának célja a másik személy számára
Az adatátadást követően, ha az adat tulajdonosa változást, törlést jelent be az adataival kapcsolatban, akkor a United-Consult K2 Kft. feladata az átadott adatokkal kapcsolatban az változás, törlés bejelentésére.
10. Ügyfelek személyes adatainak kezelése
United-Consult K2 Kft. (UC) tevékenységéből fakadóan munkavállalói munkájuk során gyakran használják az UC ügyfelének/ügyfeleinek adatait. A UC feladata, hogy technikailag mindent kövessen el az ügyfelek adatainak biztonságos kezeléséhez. Abban az esetben, ha az adatkezelés magánál az ügyfélnél valósul meg, akkor az ügyfél adatkezelési szabályainak betartatása az UC feladata.
Adatkezelési incidens esetén – amennyiben az UC munkavállalója, alvállalkozója érintett az incidensben – az UC feladata az incidens kinyomozása, az adatvesztés csökkentése és a további esetek elkerülése végett megelőző tevékenységek kialakítása.
Az UC a munkavállalóival titoktartási szerződést, az alvállalkozóival adatkezelési szerződést köt.
Az adatvédelmi incidens alatt a biztonság olyan sérülését értjük, amely a személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi. Az adatvédelmi incidenst az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, és ha lehetséges, legkésőbb 72 órával azután, hogy az adatvédelmi incidens a tudomására jutott, bejelenti az adatvédelmi hatóságnak, kivéve, ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve.
Az adatvédelmi incidensről szóló bejelentésben az adatkezelő:
ismerteti az adatvédelmi incidens jellegét, beleértve – ha lehetséges – az érintettek kategóriáit és hozzávetőleges számát, valamint az incidenssel érintett adatok kategóriáit és hozzávetőleges számát
közli az adatvédelmi tisztviselő vagy a további tájékoztatást nyújtó egyéb kapcsolattartó nevét és elérhetőségét
ismerteti az adatvédelmi incidensből eredő, valószínűsíthető következményeket
ismerteti az adatkezelő által az adatvédelmi incidens orvoslására tett vagy tervezett intézkedéseket, beleértve adott esetben az adatvédelmi incidensből eredő esetleges hátrányos következmények enyhítését célzó intézkedéseket.
Ha az adatvédelmi incidens az UC ügyfelét érinti, akkor a megadott határidőn belül értesíti és számára adja át az említett adatokat.
Ha az adatvédelmi incidens egyedi magánszemélyt érint, akkor a megadott határidőn belül a magánszemélyt értesíti és egyeztet vele a további lépésekről.
Minden esetben az adatvédelmi incidens bekerül az adatvédelmi incidens jegyzőkönyvébe (ASZ_INCIDENS_JEGYZOKONYV.xlsx), melyet az adatvédelmi tisztviselő tart karban.
Az adatvédelmi tisztviselő feladata az adatvédelmi incidensek nyomon követése, menedzselése és lezárása.
12. Adatkezelési rendszer felülvizsgálata
Az adatvédelmi tisztviselő feladata az adatvédelmi rendszer felülvizsgálata negyedévente, de legkésőbb évente, melynek tartalmaznia kell az adatvédelmi szabályzat felülvizsgálatát és az adatvédelmi szabályzathoz kapcsolódó adatvagyonleltár felülvizsgálatát. A módosításokról röviden a Adatkezelési Rendszer felülvizsgálata pontban ír.
13. Adatkezelési rendszer ismertetése
Az adatkezelési rendszerrel kapcsolatban minden munkavállalónak és alvállalkozónak ismeretekkel kell rendelkeznie. Az új dolgozók belépése esetén az adatvédelmi tisztviselő és a HR feladata, hogy tájékoztatást nyújtson az adatkezelési rendszerről. Az új belépő titkotartási és adatvédelmi nyilatkozatot ír alá (ASZ_TITOKTARTASI_NYILATKOZAT.doc), illetve a saját személyes adatainak kezeléséről nyilatkozik (ASZ_SZEMELYES_ADATOK_KEZELESE_NYILATKOZAT.doc).
Az alvállalkozók az UC és az alvállalkozó közötti szerződés megkötésekor kapnak tájékoztatást az adatkezelési rendszerről. Ekkor jön létre az alvállalkozó és az UC között a adatvédelmi megállapodás, melyet mindkét fél ellenjegyez. (ASZ_ADATVEDELMI_MEGALLAPODAS.doc).
Céges kapcsolattartók személyes adatainak kezeléséről az adatvédelmi nyilatkozatban történik megállapodás az UC és a kapcsolattartók között (ASZ_ADATVEDELMI_NYILATKOZAT_BELSOS.doc). Az UC elektronikus formában küldi ki a megállapodást, melyet a kapcsolattartó elektronikus formában erősít meg.
HR a lehetséges jelöltek adatainak kezelését (prospekt) hasonló módon oldja meg.
Az UC az ügyféladatokkal kapcsolatban adatkezelési megállapodást köt az ügyféllel
2018.05.08.